Lucka 16 - PHOTOSHOP



Well, photoshoptips... Låter ju som att jag skulle visa något i Photoshop, men nej. Blir i stort sätt aldrig frågad hur jag gör något, så jag har helt enkelt inget att visa. Som inte andra redan visat då såklart, haha. För det är det jag ska tipsa om, andra tips... Wow, där förstod alla. Inte. Men ni fattar sen, right? ;)

Här får ni tre saker ni kan... ja, göra, titta på eller klicka er in på. Säg vad ni vill ;)





Det första jag har att säga, är... FOTA I RAW! Raw är ett annat filformat på bilder, som tex. jpg. När du tar bilder i autoläget med kamerna (system) så blir bilderna jpg. Då lägger kameran själv på lite kontraster, färg, skärpa osv, jag vet inte riktigt allt. Väljer du ist att fota dina bilder i RAW format, blir bilderna råa. Alltså är de totalt orörda när du kommer till photoshop och ska redigera dem. Hur du ställer in detta får ni titta själva, står antagligen i manualen till kameran.

Här får ni skillnaden på en raw och en jpg bild, direkt ur kameran:



Ser ni hur kamerna försökt fixa bilderna? Andra var det lite taskig vitbalans, som den fixat, och lagt på lite färger. På första har den tyckt att bilden var för ljus, och mörkat ner den. 

Om man fotar i raw kan man dock inte öppna den överallt, man kan inte ladda upp den på bloggen direkt och så. Först måste du köra den genom något program, där du fixar inställningarna, och där du sedan sparar den som jpg tex. Jag använder Camera Raw till detta, adobes rawsak, som kommer med senare verisoner photoshop. Det är så lätt att fixa bilderna där, och så kul. I photoshop tappar man gärna bort sig, vet inte vad man ska göra eftersom det finns så mycket osv. Det gör man inte här.
Här ska ni få en bra gudie till allt i Camera Raw, skriven av en som heter Elin:
http://elinivemo.com/blog/2009/12/10/lucka-10-raw/#comments



Kan du photoshop? Isåfall kan du hoppa detta steg. Annars är detta grymt bra. För när man öppnar photoshop förstya gången, hur rörigt är inte allt då? Ojoj, jag tyckte det var jättesvårt. Men, då sökte jag på något, typ photoshop på google, och så hittade jag denna film. Den har lärt mig allt jag kan (nja... inte riktigt. Men allt jag kunde då!). Den är rätt lång, men bra! Vill du lära dig photoshop, kolla på den:
http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/intro/



Kan du redan photoshop, och hellre vill se något konkret tips på något kul att göra i ps ist för detta tjafs, kolla in denna sida då. Massor av riktigt bra guider till saker att göra! De visar verkligen bra, användbara saker.
http://www.photoshoprecept.se/




Hoppas att du hittade något nytt i detta inlägg, och ja... Hör gärna av er om vad ni tyckte om ni testade något av det jag tipsade om!

Hehe... lite tråkig lucka imorgon kanske... Men det är väl skit samma, kan bli ganska intressant också tror jag.. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0